توكل ميں توحيد

وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه

دفع ضرر بھي اسي كي طرف سے هے:

ضرر كا دفعيه بھي اس كے سوا كسي سے ممكن نهيں غور كيجئے كه مريض كو شفاكون ديتاهے ؟كيا دوا اور طبيب شفاءديتے هيں يا حقيقت شفاء غيب سےتعلق ركھتي هے؟طبيب كو كسي نے علم ديا؟دواكو كس نے خلق فرمايا: طبيب كے ذهن او اس كي تشخيص كو كس نے كنٹر ول كيا ؟در اصل صحيح تشخيص الله تعاليٰ هي كي هدايت سے‌ممكن هے.

طبيب يا قاتل:

شيراز ميں خسره كي وباكے دوران ايك مشهور طبيب كا 18ساله جوان بيٹا خسره ميں مبتلا هوا ظاهر هے كه جب مريض جوان بيٹا هو اور معالج خود باپ هو جو ايك كامياب طبيب هو تو علاج ميں كوئي كسرره جانے كا كيا سوال پيدا هوتا هے؟ليكن طبيب والد سے تشخيص ميں غلطي هوگئي اور اس نے غلط دوادے كر اپنےمريض بيٹے كي جان لے لي الله تعاليٰ كي رضا اس ميں هو مريض كي شفايابي اور دواكي تاثير صرف الله تعاليٰ كي مشيئت پر منحصر هے.

جب تك يه معاني ذهن نشين نه هوں او ران كا صحيح علم حاصل نه هو ناممكن هے كه انسان كسي حقيقت كو جان سكے اگر آپ نے اسباب دنيا كو مستقل بالذات اور مسبب سم جدامانا تو حقيقت “لا اله الا الله” سے غافل رهے كيونكه فاعل مطلق صرف اس كي ذات هے ،باقي جوكچھ بھي هے وه اس تك رسائي كے واسطے اور وسيلے هيں.

جمله امور ميں اراده الهيٰ غالب هے:

پس هر وه فائده جوآپ كو طبيب يا كسي اور سے حاصل هوتا هے يا كوئي ضرر جوآپ سے‌دفع هوتاهے يا كوئي كاميابي جوآپ كو ملتي هے سب خدا كي طرف سے هيں مثلاً كسي شخص نے آپ كا قرض ديا تووه كون هے؟خدا كي مخلوق ! اسے كس نے اس كام پر آماده كيا؟الله تعاليٰ نےوه كس كے ارادے كا محكوم هے؛الله تعاليٰ ے امال كي محبت كو كس نے اس كے دل سے نكلالا؟الله تعاليٰ نے امال كو حال كهاهي اسي لئے جاتاهے كه دل اس كي طرف مائل هوتاهے”.انما سمي المال مالا لانها تميل اليه القلوب”اور جب مال كي محبت دل ميں هو تو صرف تسخيرالهيٰ هي اسے آپ كا قرض چكا نے پر آماده كرسكتي هے.

وسيله بھي ضروري هے:

اراده خداوندي يقيناًوسيله جوئي سے كوئي منافات نهيں ركھتا اس مطلب كي وضاحت، هم بعد ميں كريں گے مقصد يه هے كه آپ كے دل كي طاقت كامنبع ومبدا صرف الله كي ذات هو اور آپ كا مكمل بھروسه صرف اسي پر هو اس كي شرح هم ان شاء الله تيسري شق كے تحت عمل كے ضمن ميں كريں گے في الحال بات علم كي هورهي هے اور ضروري هے كه يه حقيقت قرآن وحديث كے حوالےت سے سمجھي جائے كه كوئي طاقت مشيئت الهيٰ كے علي الرغم نفع رساني اور دفع ضرر پر از خود قادر نهيں.

توكل علم كا نتيجه هے:

اگر علم صحيح هو تو اس سے توكل حاصل هوتاهے يعني الله تعاليٰ كے ساتھ انسان كي وهي نسبت هوجاتي هے جو موكل كي وكيل كے ساتھ هوتي هے.

اگر كوئي شخص حصول انصاف ميں مشكل سے دوچار هو او بذات خود اس حالت سے نمٹنے سے عاجز هو توه كسي ايسے وكيل كي ضرورت محسوس كرے گا جو قانون دان اور امر زير بحث پر تسلط ركھتاهو .اس مقصد كے لئے وه لوگوں سے دريافت كرے گا كه كون سا وكيل قانون كا كماحقه دانا هے پھر معلوم كرے گا كه كياوه هوشيار اور سيانا بھي هے يانهيں كيونكه عين ممكن هے كه قانون توجانتاهوليكن بزدل او رنا حوصله مندهو اور وكالت كي صحيح قابليت وصلاحيت نه ركھتاهو ايسا وكيل اس كے كام كانه هوگا.

تيسري شرط يه هے كه اپنے موكل كے‌ساتھ اس كا برتاو همدروانه هو، اس كے حق بھي دلوادے اور اس كے لئے كسي درد سر كاباعث بھي نه هو اگر مهربان نه هوگا يا ضمير فورش هوگا تو عين ممكن هے اپنے موكل سے پيسے بھي زياده وصول كرے اور اسے بھري عدالت ميں ذليل بھي كرے.

اگر اسےتينوں شرطوں كا حامل وكيل مل گيا تو اسےبڑي خوشي اور پواطمينان هوگا كه وكيل لائق ملا هے جس پر واقعي بھر وسه كيا جاسكتاهے اب گھبرانے كي كوئي بات نهيں هے يه مقام توكل كے حال يا توكل كي كيفيت كاهے.

نعم الوكيل:

كياان شروط سه گانه پر الله تعاليٰ سے زياده پورااترنے ولا هماري دانست نيں كوئي هے؟آيا اس كے علاوه كوئي اور هماري زندگي كے مصالح و مفاسد كا پورا علم ركھنے والاهے اور اس قابل هے كه همارے امور كو ايسي خوش اسلوبي سے چلائے كه هماري دنيا اور آخرت دونوں سدھرجائيں؟!.

آيا هم اپنے حصول منفعت اور دفع ضرر پر الله تعاليٰ سے زياده قادر وتوانا كسي كو جانتے هيں جبكه> عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ

اور آيا اپني مخلوق پر خوداس سے زياده كوئي مهربان هے؟

بے شك تمام مهربانيوں كامنبع وه هے. مهر ومبحت وشفقت كا مبداوهي هے ماں باپ كي يادويري كوئي بھي محبت اس كے بحر لطف وكرم كے مقابل ميں زياده سے زياده ايك قطره ناچيز كي حيثيت ركھتي هے.

ظاهر هے كه اس صورت حال ميں اگر ميں اپني كسي مطلوبه منفعت كے حصول كے لئے اس كي طرف متوجه هوں اس پر پورا پورا بھروسه كروں اور دل سے اسے نعم الوكيل مانوں تو ميرے دل ميں فرحت و اطمنيان پيدا هوگا اور اگر كسي پيش آمده ضرر و مصيبت كو دفعيئے كے لئے صرف اس پر تكيه كروں تو ميري پريشاني ختم هوجائے گي كيونكه مجھے معلوم هوگا كه ميرا قادر وتوانا نعم الوكيل ميرے ساتھ هے كوئي طاقت مجھے گزند نهيں پهچاسكتي.

پس يه پريشانياں اور يه هم ورجا اور عدم اطمينان كي كيفيت عدم توكل كے مظاهرهيں اور جب توكل نصيب نه هو تو >عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيب

متوكل غير الله سے بے خوف هے:

اهل توحيد وه لوگ هيں كه جب انهيں يه كهه كر ڈارايا جاتاهے كه تمهارے خلاف تمهارے دشمنوں نے ايساكيا هواهے ان سے ڈروتوان كے ايمان بالله ميں اضافه هوجاتاهے اور جواب ميں كهتے هيں كه الله تعاليٰ همارے لئے كافي هے اور وه سب سے اچھا وكيل هے.

> الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيل

غير الله سے اميد ركھنے والاناكام رهتاهے:

عدةالدعي اور اصول كافي ميں هے كه محمدب عجلان سخت قسم كے قرض ميں دب گيا.اس نے سوچا كه حاكم مدينه حسن بن زيد كےپاس جاؤں تاكه اس كے اثرورسوخ سے استفاده كروں راستے ميں جناب محمدبن عبدالله بن زين العابدين سے اس كي ملاقات هوگئي .آپ نے اس كي پريشاني كے بارے ميں پوچھا تو اس نے جواب ديا كه اميركے پاس جاتاهوں تاكه قرض سےنجات كي كوئي صورت نكل سكے.آپ نےفرمايا ميں نے اپنے چچا زاد حضرت جعفرالصادق سے ايك طولاني حديث قدسي سني هے اس ميں تمهاري صورت حال كے بارے ميں يه جمله هے:” لَأُقَطِّعَنَّ أَمَلَ كُلِّ مَنْ يُؤَمِّلُ غَيْرِي “مجھے اپني عزت وجلال كي قسم هم كه ميں هر اس شخص كي اميد منقطع كردوں گا جو مجھ سےعلاوه كسي پر اميد ركھے.اس طرح وارد هواهے واي هو اس انسان پر كه مانگے بغير تو هم نے اسے سب كچھ دے ديا تو اس كے مانگنے پر اسے نه ديں گے.؟

كيا تونے الله تعاليٰ سے تقاضا كيا تھا كه تجھے ديكھنے كے لئے آنكھ عطافرمائے يا سننے كے لئے كان دے؟تو جب يه چيزيں جوتيري خلقت او رتكوين كي تكميل كے لئے ضروري تھيں،تجھے اس نے مانگے بغير ديں تو كيا مانگنے پر تجھے كچھ نه دے گا؟.

محمد بن عجلان نےكها: يه حديث دوباره پڑھئے،آپ نے دوباره پڑھي .اس نے تيري بار پڑھنے كي درخواست كي آپ نے اسے تيسري بار پڑھا وه سن كر بهت متاثر هوا اور كهنے لگا: ميں نے اپنا كام اس كے حوالے كيا.اور يه كهه كر مطمئين هو كر چلا گيا.

روايت كے آخر ميں هے كه زياده مدت نهيں گذري تھي كه اس كي سب پريشانياں دور هوگئيں.

هميں اسباب نےاندھا اور بهركردياهے:

هم ابھي تك توحيد كے اس مقام تك نهيں پهنچے كه صرف الله پر بھروسه كرسكيں.

دعائے كميل ميں هے”يامن عليه معولي”اے وه ذات جرميرا واحد سهارا هے.ليكن كيا هم بقائي،هوش و حواس حقيقت بياني كرتے هيں؟كيا واقعي هم اسے اپنا واحد سهارا سمجھتے هيں؟در اصل اسباب دنيا هميں الله تعاليٰ سے براه راست مخاطب نهيں رهنے ديتے تاكه هم حقيقت”لاحولا ولاقوة الا بالله” كو پاسكيں.

آپ نے بارها سنا هوگا كه حوقله”لاحولا ولاقوة الا بالله”بهشت كے دروازے كي چابي هے. اس كا كهنے والا بهت بڑے ثواب كا مستحق هے ليكن كيا يه ثواب اور جنت كے دروازے كي چابي صرف يه لفظ پڑھ دينے سےمل جاتي هے؟.

نهيں ايسا نهيں هے. ليكن اگر كوئي شخص اخلاص قلب سے پورے شعور كے ساتھ يه الفاظ كهے تو جنت كے دروازے ضرور اس پر كھل جائيں گے ليكن دل كي زبان سے ان كا ادا هونا اور حوقله كي حقيقي كيفيت كا حاصل هونا جلدي ممكن نهيں اس كے لئےت رياضت دركاره ے.

عام طور پر انسان خود كو اور اسباب دنيا كو صاحب حول وقوت سمجھتا هے.زبان سے تو”لاحولا ولاقوة الا بابي وبالاسباب”!.

اگر مقصود توكل كي كيفيت كا حصول هے تو هميں ايسے اعمال بجالانے چاهئيں كه همارے دل ميں درد پيدا هوتا تاكه صحيح طور پر دين كي پيروي كرسكيں يادركھئے عمر كا صحيح مصرف اور زندگي كا حقيقي مقصد دين خدا ميں فقيه هوناهے.

توكل كے مراتب هيں:

يه جوهم نے كهاهے كه توكل يه هے كه انسان اپنے خداكے ساتھ موكل و وكيل كا تعلق پيدا كرے تو يه توكل كا پهلا درجه هے.اس بلندتر مرااتب كے حصول كے لئے جدوجهد اور تگ ودو كي ضرورت هے اگر آپ فطري توكل كاندازه كرنا چاهتے يهں تو اس توكل پر غور كيجئے جو بچے كاا اپني ماں پر هوتاهے كه نفع وضرر دونوں كےلئے اپني ماں كي طرف متوجه هوتاهے بھوكا هو تو ٹھوكركھا گر گرے تو .كسي دوسرے سے پٹنے كاڈرهو تو اس كي توجه كامركز صرف اس كي ماں هوتي هے.هر حال ميں ماں هي كو پكارتاهے يه توكل كي فطري اور جبلي صورت هے كه هر حالت ميں اس كا ورد زبان “مان” هو.

اگر هم اس حالت كو پاليں تو سمجھئےكه واسطه درجے كا توكل هميں حاصل هوگيا تيسرے درجه كے توكل كي يه مثال هے كه جيسے ميت غسال كے هاتھوں ميں هو يهاں اس كي تشريح كاموقعه نهيں‌هے.يه جوياددهاني كرائي گئي،اس لئے تھي كه اگر هم ميں سے كسي كو توفيق الهيٰ سے توكل كامقام حاصل هوجائےتوهم ميں غرور نه پيداهوكه هم توكل پر فائز هوگئے كيونكه ابھي توكل كے بهت سے مراحل طے كرناباقي هيں.

توكل كي كيفيت دائمي هوني چاهئے:

دوسرا اهم نكته يه هے كه جب توكل كي كيفيت دائمي هو،يه نهيں كه كبھي توكل هے اور كبھي نهيں هے.يه صورت حال قطعاًناكافي هے.توكل كي صحيح كيفيت يه هے كه هميشه الله تعاليٰ پر بھروسه هو اور غير الله پر تكيه نه كياجائے اور اس ميں دوام واستمرار كاحصول طويل رياضت كامتقاضي هے.

ديكھا آپ نے بچه كسي كا احسانمند هوكر بھي ماں هي كي طرف ديكھتاهے كه اے ماں ميرے محسن كاشكرادا كركے اس نے تيري خاطر مجھ پر احسان كيا هے جب وه احسان ودفع ضرر كے لئے سوائے ماں كے كسي طرف متوجه نهيں هوتا او ركسي دوسرے سے بھي اگر اسے كچھ حاصل هوتاهے توبھي ماں هي كا احسان مند هوتاهے .توكيا هميں اتنا بھي نهيں چاهئے كه كم از كم اپنے محسن حقيقي پراتناهي توكل كرنے لگيں جتنا بچے كااپني ماں پر هوتاهے.

 

 

 

تبصرے
Loading...