اميد جنت وخوف دوزخ:

عمل واجب هويا مستحب بهر حال اخلاص كے ساتھ هونا چاهئے كيونكه اس كي قدر وقيمت اخلاص هي سے هے او ر اخلاص كے بغير كوئي بھي عمل قابل قبول نهيں اخلاص كا ادنيٰ درجه يه هے كه انسان كے علم كامحرك دكھاوا يانمائش كا جذبه نه هو بلكه خوف عذاب يا طلب ثواب هو.مثلاً جب وه نماز فجر كے لئے آٹھے اور وضو كرے تو اس كا محرك يه انديشه هو كه نما زواجب هے اگر نه پڑھي توترك صلواة كامجرم هوكركافر نبوں گا اور اس كي سزا ميں پندره قسم كے عذاب هائے خداوندي كانشانه بنونگا.يا مثلاًجب وه روزه ركھے تو اس كے فاقه بردشت كرنےت اور چوده گھنٹے كے‌لئے خود كوروزه شكن امور اور دگير خواهشات نفساني سے بازركھنے كا محرك ثواب كاوه وعده هو جوروزه دار كودياگياهے.

يه داني يا پهلا درجه اخلاص كا هے جس ميں انسان كاعمل صحيح شمار هوتاهے ،جس عذاب سے وه ڈرتاهے الله تعالٰي اسے‌اس سے امان ميں ركھتاهے اور جس ثواب كاوه اميد وارهوتاهے الله تعالٰي اپنے فضل وكرم سے اسے نوازتاهے.

ليكن اگر انسان كے عمل كامحرك محض دنياوالوں كي نظروں ميں برتري كاشوق يافضحيت كاخوفف هو،مثلاً حج كو جانے سےاس كا مقصد طلب ثواب نه هو بلكه اصل محرك دنياكي نظرون ميں برتري كي خواهش هو يا انديشه هو كه اگر حج نه كيا تو دنيا والے بخيل يا كنجوس كهيں گے.تواس كا عمل باطل او رحرام هے.

يه بڑا مشكل مقام هے بعض اوقات انسان اپني ذات ميں الجھ جاتاهے ارو اپنا آپ اس كي نظروں ميں مشكوك هوجاتاهے.مثلاًوه افعال بدسے بيزاري اورنفرت كااظهار كرتاهے ياامربالمعروف كرتاهے اور سمجھتاهے كه اس نے الله تعالٰي كي طرف سے عائد كرده ايك ضروري اور واجب عمل انجام دياهو ليكن اصل محرك اس كے اس عمل كا محض دكھاوا اور دوسروں كو يه بارو كرانا هوتاهے كه اس كے دل ميں دين كابڑا دردهے اور هر چند كه يه عمل بظاهر اچھا هے ليكن اس كے گناهان كبيره ميں شمار هوتاهے.

تيس ساله عبادت كا اعاده:

يه ايك عبادت گذار كا قصه هے جس ميں خوب غور كرنا چاهئے كه مباد همارابھي وهي انجام نه هو.

ايك صاحب تقويٰ شخص نماز با جماعت ادا كرنےت كي غرض سے هميشه سب سے پهلے مسجد ميں پهنچتا سب سے اگلي صف ميں كھڑا هوتا اور سب سے آخر ميں مسجدسےنكلتا تھا.پورے تيس سال اس كا يه رويه رها اور ايك وقت كابھي اس ميں ناغه واقع نه هوا.ايك دن اسے كوئي بهت هي ضروري كام پيش آگيا جس كي وجه سے اسے ديرهوگئي اور وه مسجد ميں اپنے وقت پرنه پهنچ سكا.جب آيا تو نماز شروع هوچكي تھي لهذا ناچار اسے آخري صف ميں كھڑا هونا پڑانماز سےفراغت كے بعد لوگ مسجدسے رخصت هوتے وقت اسےتعجب سے‌ديكھتے تھے.اسے بهت دكھ هوا كه نمازيوں نےاسے آخري صف ميں كيوں ديكھا ارووه شرم سے پاني پاني هوگيا.

پھر اسے خيال آيا كه شرمنده هونے كي كيابات هے اور اپنے آپ سے مخاطب هوكركهنے لگا اے بدبخت يه جو تيس سال توصف اول ميں كھڑا هوتاهامعلوم هوتاهے كه ثواب كے لئے نه تھا بلكه صرف دنيا كے سامنے نمائش كے‌ارادے سے تھا ورنه اگر خدا كے لئے تھا تو آج اسے منظور نه رها هوگا كه توصف اول ميں كھڑا هو.اس كي مشئيت پرناراض هونے كي جرأت تجھے كيسے هوتي …؟

آخر كار وه تائب هوا اور تيس سالوں كي نمازيں اس نے قضاكيں.

امراض نفساني كاعلاج كيجئے:

يه دستان هم سب كے لئے باعث عبرت هوني چاهئے هم يه نهيں كهتے كه نماز كے لئے مسجد ميں صف اول ميں كھڑے نه هوں .ضرور كھڑے هوں ليكن فضيلت اور ثواب كے حصول كے‌لئے نه كه دنيا كے دكھا وےكے لئے اگر كسي دن پهلي صف ميں جگه نه ملي اور آپ كو دوسري ،تيسري يا آخريصف ميں كھڑا هونا پڑا تو اس ميں توهين كي كوئي بات نهيں.يه نه كهيں كه ميں عالم هوں مجھے ضرورهي صف اول ميں جگه ملني چاهئے ،پچھلي صفيں ميرے شايان شان نهيں بلكه آپ كو پچھلي صفوف ميں كسي بچے يا كسي جاهل كے ساتھ بھي كھڑاهونا پڑے تو آپ كو ترددلاحق نهيں هونا چاهئے.

يه نفساني امراض هيں جو انسان كو هلاك كرديتے هيں.امام جماعت كابھي فرض هے كه مقتديوں كي تعداد كو اهميت نه دےت ورنه گناه گارهوگا.مقتدي خواه ايك هو يا دس هزار هوں اس كے لئے برابر هونا چاهئے.

رياء اور ذيلي محركات سےتوبه:

لهذا يه ضروري هے كه انسان كے عمل كاادنيٰ محرك خوف عذاب يااميد ثواب هو اس سے بهتر اور مكمل ترصورت يه هے كه محرك خود ذات خداوندي هو اس كے سوا جوكچھ بھي هے ريا هے او رباطل وحرام هے اور اگر وه عمل واجب تھا تو اس كا اعاده او رضاءضروري هے اور توبه توهر حال ميں لازم هے خواه وه عمل واجب هويامستحب.

اسي طرح ذيلي محركات بھي رياء هي كے حكم ميں داخل هيں مثلاً كوئي شخص مشهد مقدس كي زيارت كو جائے ليكن اس كا محرك وهاںكي آب وهوا يا پھلون كي فراواني ياسياحت هو كه زيارت ثانوي حيثيت اختيار كرجائے.

كشته راه خر:

پس اگر انسان سے كوئي نيك علم سرزدهو تو غرور وفريب ميں نه آجائے كه ميں نےخدا كي راه ميں يه كام كيا بلكه اسے چاهئے كه اس كا م كےمحرك كي تعين كرے كيونكه حقيقي هدف اس كا وهي چيزهے جس نے اسے عمل پر اكسايا ارو اس كوخدا كي راه ميں قرار دينا صرف اس صورت ميں ممكن ومعقول هے كه آپ نے پورے عزم سچي نيت اور دلي اراده سے محض الله تعالٰي كي رضا جوئي كے لئے اسے‌انجام دياهو.

روايت هے كه عهد رسالتﷺ ميں ايك محاذ جهاد پر ايك كافر ايك خوبصورت سفيد خچرپر سوار جنگ ميں مصروف تھا ايك مسلمان كي نظرجو اس سفيد راهوار پرپڑي تو اس پر لٹوهوگيا اور دل ميں كهنے لگا اس كافر كوقتل كركے اس خچر كوحاصل كرنا چاهئے.اس نيت سے وه آگے بڑھا ليكن پيشتر اس كے كه وه اس كافر پر حمله آور هو اس كافر نے سبقت كي اور اسے قتل كرديا.صحابه ميں وه مسلمان “قتيل الحمار” (كشته راه خر)مشهور هوگيا.

ملاحظه كيا آپ نے كه اس نےكس نيت سے حركت كي اور اس سے اسےكيا حاصل هوا.اس بازار ميں صرف حق وحقيقت كالين دين هوتاهے.ظاهر داري جيسے كھوٹے مال كي يهاں كوئي پرسش نهيں.پس وائے هو اس بدبخت انسان پر جواپنے نفس كي غلامي ميں جان دے كر”خسرالدنيا والاخرة” حاصل كرے اگر كوئي شخص اپنے نفس كي غلامي ميں جان دے كر”خسر الدنياا والآخره”حاصل كركے.اگر كوئي شخص اپنے نفس كي خاطر سرگرم عمل هوتو سكتاهے كه الله تعالٰي كي حكمت و مشئيت سے بعض اوقات اپنے مقصد كو پابھي لے ليكن اس كا يقيني حصول صرف اس صورت ميں ممكن هے كه عمل كو پورے اخلاص نيت سے صرف الله تعالٰي كي خاطر انجام ديا جارهے .اس طرح سے نه صرف يه كه حصول مقصد ميں كاميابي حتمي هوگي بلكه اس كے فضل و كرم سے توقعات سے بڑھ كر چڑھ كر نتائج حاصل هوں گے جيساكه الله تعالٰي كا فرمان هے كه:> مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيب

ضمني محركات مبطل عمل نهيں:

اس مقام پر يه ياددهاني ضروري هے كه ضمني محركات مبطل عمل نهيں هيں مثلا ايك شخص حصول ثواب كي نيت سے حضرت امام رضاكي زيارت كے لئے مشهدمقدس جاتاهے كيونكه امام رضا كاوعده هے كه وه ميزان اصراط اور نامه اعمال كي تقسيم كے وقت اپنے محبين كي مدد كو پهنچنگے اسي وعدے كے وثوق ميں وه جاتاهے كه امامكي شفاعت سے الله تعالٰي اسے حج وغيره كا ثواب عطا فرمائے گا.

ضمناًوه يه سوچتاهے كه ذارايك هفته ٹھهرجاؤں تاكه مشهد كي خوباني خوب يا خبربوزے نے سفر مشهد پرآماده نهيں كيا بلكه حقيقي محرك اس كے سفر كازيارت امام هے اور خوباني خربوزه يا هواخوري اس كے ذيلي محركات هيں.

خانه كعبه تپتي سرزمين پر:

نهج البلاغه ميں حج اور اس كي حكمت كے بارم ميں جناب اميرنے اپنے خطبه جليله ميں فرماياهے كه الله تعالٰي نے خانه كعبه شريف و تپتي سرزمين پر قرار ديا جس ميں جسماني آسائش كاسامان نهيں كيونكه اس كے اطراف ميں تپتے هوئے پهاڑ هيں اور زمين وهاں كي بنجرهے.اگر الله تعالٰي كي مشئيت هوتي تو وه اپنے مقدس گھر كو دنيا كے خوش موسم ترين خطه ميں قرار ديتاليكن ايسا كرنے سے لوگوں كي آزمائش نه هوسكتي .

مثلاً اگر خانه كعبه لبنان ميں هوتا تو لوگ خوشكوار آب وهوا اور خوبصورت باغوں اور سبزه زاروں كے فرحت بخش مناظرسے لطف اندوز هونے كے لئے وهاں جاتے اور اس طرح تقرب خداوند ي سے محروم رهتےت كيونكه الله تعالٰي كي عبادت سے زياده حظِ نفس هوتا اور اس كا محرك اخلاص عبادت نه هوتا.

كچھ نهيں كها جاسكتاهےھ كه حاليه سالوں ميں عربستان ميں نعمت كي جوفراواني واقع هوئي هے او رسفركي آساني اور وسائل كي كثرت جوبهترين طريقے سے صورت پذير هوئي هے ،آيا اس نے لوگوں كي نيتوں پر بھي كچھ اثر كيا هے يا نهيں اور وهاں كا سفر بھي تجارت اورتفريح وغيره كا ذريعه بناهے يا نهيں.خدانه كرے كه ايسي عظيم عبادت كامحرك حظِ نفس هوسكے.

زاد سفر:

كسي كو هماري باتوں سے بدگماني نهيں هوني چاهئے هم يه نهيں كهتے كه مكه معظمه جاكر اچھي غذا نه كھائيں ،زيو سفرسے غفلت برتيں اور كوئي تحفه وغيره نه خريديں بلكه بهترهے بهتر زادسفر كي فراهمي ايك مستحب فعل هے اور اسي طرح سے گھر كي طرف لوٹنے والامسافر تحفه يا سوغات بھي لاتاهے، اس ميں بھي كوئي قباحت نهيں.همارا مقصد صرف يه هے كه سفر حج كے لئے صرف يهي امور آپ كے محرك نهيں هونے چاهئيں .بلكه آپ كو حج كاشوق دلانے والي چيزكم ازكم ياخوف عذاب ياطلب ثواب هوكيونكه هم كهه چكے هيں كه جوشخص خوف عذاب سے ياطلب ثواب كے لئے كوئي نيك عمل بجالاتا هے تو الله تعالٰي اسے مايوس نهيں فرماتا.ليكن اگرنيت هي خالص نهيں تو عمل بيكارهے.

معاني الاخبار ميں روايت هے كه حضرت اميرالمؤمنين علياپنے ايك شيعه كے سرهانےت تشريف لائے جو حالت نزع ميں تھا آپ نے احوال پرسي فرمائي تو اس نے جواب ديا”اخاف ذنبي وارجورحمة ربي” اپنے گناهوں كي وجه سے خوف ميں مبتلا هوں اور الله تعالٰي كي رحمت كااميد وارهوں.آپ نے فرمايايه اميدوهمت جس دل ميں هو الله تعالٰي اسے اس چيزسے امان ميں ركھتاهے جس سے وه انديشه ناك هو اور جس چيز كاوه اميد وارهو اسے عطافرماتا هے.

خداسے معامله:

يه معامله ايسا هے جس ميں نقصان كاانديشه نهيں،اورنه هي اس ميں دنياوي معاملات كي طرح “لمن نشاء” كي شرط هوتي هے بلكه يهاں قطعي وعده دياگيا هے او رنيك عمل كي كوشش كو سعي مشكور فرماياگياهے.وه هواوهوس والامعامله هے جومتزلزل هوتاهے. الله تعالٰي كے ساتھ معامله قطعي اور يقيني هے اور اس ميں كسي قسم كےنقصان كاكوئي انديشه نهيں.

سورۀ اسراء ميں ارشاد باري هے:

>مَنْ كانَ يُريدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً ،وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً

 

 

 

تبصرے
Loading...